خانه > دانستنی های یک مهندس, سرگرمی های مکانیک > اولین دوره مسابقات پل ماکارونی شرق کشور دانشگاه فردوسی / Spaghetti Bridge Contest

اولین دوره مسابقات پل ماکارونی شرق کشور دانشگاه فردوسی / Spaghetti Bridge Contest

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و خودم و دوستانم که امروز در مسابقات پل ماکارونی زحمات زیادی کشیدند….

البته من اینجا از تمام بچه های دانشگاه آزاد مشهد یک تشکر ویژه دارم… و یک خدا قوت هم بهشون میگم…. دست همشون درد نکنه…

از بچه های دانشگاه فردوسی هم برای اجرای مسابقات تشکر میکنم…. همچنین جا داره از بقیه دوستانم که زحمت کشیدند و از شهرهای دوری مثل اصفهان و بجنورد و قوچان و سیستان و …. تشریف آوردند هم تشکر کنم.

امروز روز آخر مسابقات پل ماکارونی شرق کشور بود که توی دانشگاه فردوسی برگزار شده بود.توی این دوره از مسابقات که در سه رشته :

1) پل سنگین: بار نقطه ای با طول 110 سانت

2) سازه ماکارونی: با طول 50 سانت

3) پل چوب بستنی

بود طی روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شد. تیم ها از شهرهای مختلفی تشریف آورده بودند. اما بیشتر از همه اسم سه جا بیشتر به گوش میخورد…. اصفهان، فردوسی و آزاد مشهد…. که هر کدوم خوشبختانه توی هر رشته تونستند مقام های عالی و خوبی کسب کنند.البته توی این دوره از مسابقات استفاده از نخ با مقاومت کششی حداکثر 7 کیلوگرم مجاز بود و یک درصدی هم از امتیاز کسب شده مربوط به فایل تحلیل پل بود که با نرم افزار Sap باید انجام میشد… خلاصه مسابقات خوب  و جالبی بود… معایبی هم اگر داشت همه بچه ها اونو به چشم رفاقت پوشوندند…

من همین الان از مسابقات اومدم تا برای شما هر چی عکس که بدرد بخور باشه قرار بدم تا بقیه دوستان بتونن ازشون مفید استفاده کنند.این عکس ها از طرح های بچه هاست…. یک مقداری هم عکس از پل های شکسته گرفته شده که بدرد تحلیل و مرتکب نشدن اشتباهات دوستانمون میخوره….. سعی کنید از این عکسا استفاده کامل رو ببرید…

برای دیدن باقی تصاویر لطفا به بیشتر بخوانید مراجعه نمایید….

این پل در حال آماده شدن برای بارگذاریست

پلی سبک و جالب

سه نمونه از پل های سبک که امتیازهای بالایی کسب نمودند

استفاده از شکل سهموی در انحنای پل!!!!

سن برگزاری مسابقات

ماکارونی های شکسته، دقت در نقاط شکست نتایج خوبی را حاصل میکند

پل گروه اویول

استفاده از شکل بیضی برای انحنای پل

تحمل در روز مسابقه 26 کیلوگرم

پل های سبک برای کسب رکورد های بالا بسیار خوب جواب میدهد!!!!

از ساخت پل های سنگین بر حذر باشید!!!!!

پل های چوب بستنی که یکی از این دو با تحمل بار نقطه ای 360 کیلوگرم هم نشکست!!!

پل های سبک

پل گروه اویول

تحمل آزمایشی 20 کیلوگرم!

دوستان توجه داشته باشند یکسری فیلمهایی هم از بارگذاری همین پلها هست که در دست بنده موجوده. اگر کسی احیانا علاقه مند بود میتونه به من خبر بده تا براش این فیلم ها رو میل کنم….

Hi,These picture Belong to Spaghetti Bridge Contest of The Ferdowsi University Of Mashhad.See And Enjoy…..!!!

من شکست نمیخورم، تنها 10000 راه یافتم که کار نمیکرد

توماس ادیسون

  1. fatemeh
    سپتامبر 16, 2013 در 2:18 ق.ظ.

    سلام توروخدا هرچی عکس و فیلم مفید از سازه های سبک دارین برای من میل کنین ممنون میشم اگه تجربه ای هم دارین برام بفرستیم خیلی خیلی ممنون

  2. زهرازهرعی
    ژانویه 19, 2013 در 2:37 ق.ظ.

    باعرض.وخداقوت به شماوهمه عزیزان.من دانشجوی مکانیک دانشگاه سمنانم واهل مشهد.لطفاهمه این فایلهای بسیارزیباروبرای من هم بفرستید.باتشکرازشما

  3. vida
    مِی 11, 2012 در 12:30 ق.ظ.

    salam man daneshjooye tarahi sanati hasam ama bayad ye pole macaroni besazam age emkanesh hast mishe rahnamayim koni ,mamnoon

  4. f.sabet
    مِی 5, 2012 در 2:28 ق.ظ.

    با سلام
    من تمامی مطالب و نظرات این پست شما رو خوندم.وبابت این اطلاعات خوبی که گذاشتین ازتون تشکر میکنم.میدونم که مدت زیادی از این پست میگذره ولی ازتون خواهش میکنم اگر براتون امکان داره هر چی فیلم وعکس دارید،مخصوصا فیلمای بارگذاری این سازه ها رو برام میل کنید.آخه ما چندا دانشجوی مکانیک هستیم که میخوایم امسال تو مسابقه دانشگاهمون شرکت کنیم واین مسابقه برامون خیلی مهمه و وقت زیادی هم نداریم.برا همین خیلی به کمکتون احتیاج داریم.اگه توصیه های خوب دیگه ای هم دارید برامون بفرستید واقعا ازتون ممنون وسپاس گزاریم. باتشکر از شما

  5. جوادی
    ژانویه 23, 2011 در 10:08 ق.ظ.

    من معلمی هستم که قرار است دانش آموزان را برای ساخت این سازه راهنمایی کنم ولی خودم هم اطلاعات کافی ندارم ومهمترین و اولین چیزی که مشکل داریم نقشه هایی برای ساخت سازه های ساده وقت عکس است ولی ما طرح با اندازه گیری های دقیق لازم داریم اگر بتوانید بفرستید ممنون می شوم . البته در نحوه بار گذاری نیز مشکل داریم که فکر می کنم فیلم های مسابقات بتوانند بسیار کمک کنند.
    بسیار دلسوزانه جواب بقیه را داده بودید واین بسیار عالی است .

    • مارس 3, 2011 در 11:19 ق.ظ.

      با سلام خدمت شما
      متاسفانه مدتی نبودم و در حال حاضر که اینو میخونم احساس میکنم که یکم دیر شده
      اگر هنوز دیر نشده من براتون فیلم ها و تمام عکسهایی که در دست خودم موجود هست رو به همراه تجربیاتی که دارم میل کنم؟؟؟

  6. دسامبر 29, 2010 در 1:22 ب.ظ.

    دوست عزيز خيلي جالب بود
    اگر ممكنه آدرس اون كليپ هايي كه گفتي رو هم براي ميل كن.

    ممنون

  7. behrooz
    دسامبر 20, 2010 در 6:32 ب.ظ.

    bazam slm
    man 1 taze karam khoshhal misham age rahnamaie ya chize b dard bokhori dashtin baram mail konin
    ba tashakor

  8. behrooz
    دسامبر 20, 2010 در 6:27 ب.ظ.

    ba arze slm
    lotf konid on filmaie ke gofte boodino bara manam mail konid
    ba tashakor

  9. mellodi
    نوامبر 26, 2010 در 6:03 ب.ظ.

    salam man yeke az bachehaye dabirestan sampadam va ma mikhim yemosabeghe mesl ina rah biandazim pas mishe ham in filma va axa ro baram send knid va ham yekham dar cheghoneghe bargozare tozih bedid
    tnx
    mellodi_i@yahoo.com

  10. nargesjafarabadi
    نوامبر 24, 2010 در 10:20 ق.ظ.

    سلام هرچند من وقتیا ین مطلب رو دیدم که برای سرچ عکسهای پل ماکارونی اومدم و خیلی از زمان نوشته شدنش میگذره اما به امیداینکه شاید دوباره سری به اینجا بزنید ازتون میخوام بهم کمک کنید.من حدود یک ماه دیگه توی دانشگاهمون میخوام مسابقه سازه ماکارونی شرکت کنم و ممنون میشم همه اطلاعاتتون رو ئر اختیارم بذارید.ممنون

    • مارس 3, 2011 در 12:52 ب.ظ.

      سلام ببخشید دیر شد متاسفانه مشکلی بود که یک مدت کناره گیری کردیم.

  11. ahmad
    نوامبر 22, 2010 در 11:11 ق.ظ.

    لطفا فيلم هاي بار گذاري را براي من ميل كنيد .

  12. moghaddase
    آگوست 2, 2010 در 11:23 ق.ظ.

    لطفافیلمهای بارگذاری پلهارو برام بفرستید.باتشکر.

  13. moghaddase
    آگوست 2, 2010 در 11:15 ق.ظ.

    لطفافیلمهای بارگذاری پلهارو برام میل کنید.
    با تشکر از عکس های خوب شما.

  14. حنا
    مِی 5, 2010 در 7:49 ب.ظ.

    مسابقات دانشگاه شهرکرد روز چهارشنبه 15/2/89 برگزار شد که در اون تیم اول با 147گرم وزن 65 کیلو بار را تحمل کرد و تیم دوم با 287 گرم وزن 113 کیلو گرم رو تحمل کرد و تیم سوم به 123گرم 49 کیلو و تیم چهارم 80 کیلو رو تحمل کرد و جالب اینجاست که اکثر رتبه های برتر از روی پلی که پارسال 101 کیلو رو تحمل کرده بود ولی به دلیل مطابق نبودن با آیین نامه حذف شد کپی زده بودن . ما توی این مسابقات رتبه ای بدست نیاوردیم .
    با تشکر

    • مِی 6, 2010 در 6:47 ب.ظ.

      سلام
      خب البته مقام های خوبی کسب کردید ولی اینو هم بدونید این اعداد و ارقامی که فرمودید طبق گفته خودتون در رده ی پل با طول 50 سانت رقم خورده. گرچه باید گفت که خوبه….اما در این فاصله چندان زیاد نیست.شما هم که مقامی کسب نکردید جای هیچ نگرانی نداره…. درسته که توی این مسابقات برخی برنده و برخی بازنده هستند اما اینو بدونید که تمامی بچه ها به یک اندازه از این مسابقات درس می گیرند مخصوصا اونهایی که شکست میخورند مثل خود بنده!!!
      به قول ناپلئون:
      اینقدر شکست خوردم تا شکست دادن را آموختم!
      با آرزوی سلامتی
      موفق باشید

  15. آوریل 27, 2010 در 12:37 ب.ظ.

    وب گاه : http://poya5000.blogfa.com
    لطفاً تصاویر رو به این وبگاه بفرست .
    با تشکر

    • آوریل 28, 2010 در 1:23 ب.ظ.

      با سلام
      عرض به خدمت شما که من تقریب هر چی عکس داشتم توی وبنوشت گذاشتم و دیگه عکس خاصی ندارم
      برای عکسهای بیشتر و مطالب خاص هم میتونی به سایت زیر مراجعه کنی
      http://irkharpa.com/
      اما تا اونجا که بتونم هر چی اطلاعات داشته باشم در اختیارت قرار میدم
      فیلم ها رو اگه خواستید باید یک ایمیل درست حسابی به من بدید تا من براتون ارسال کنم

      اول از همه اینو مد نظرت قرار داشته باش
      تو داری تو مسابقاتی شرکت میکنی که به بالاترین امتیاز مقام میدند نه به بالاترین وزن تحملی، اینو هیچوقت یادت نره چون این یکی از مسائلیه که توسط اکثر تیم ها رعایت نمیشه مگر اینکه سطح مسابقات خیلی بالا باشه
      من نمیدونم طول پل در مسابقات شما چقدره اما اینو مد نظر داشته باش هر چی میتونی سبکتر باید بسازی هر چی میتونی!!!!! خب مثلا برای پل به طول 110 سانت که تو مسابقات ما بود بچه هایی که تو بازه 230 تا 300 گرم کار کردند مقام های خیلی خوبی کسب کردند پس باید از اعضای اضافی فاصله بگیری و اونا رو توی تست هایی که انجام میدی حذف کنی
      حالا وقتی داری میگی دهنه پل 50 سانته خیلی باید از اینا سبک تر بسازی باید حتما زیر 200 گرم باشه….حتما ها
      شما دو نوع طرح رو میتونی استفاده کنی
      منحنی یا مثلث
      توی منحنی ها سعی کن از سهمی استفاده کنی من خودم بیضی (البته دقیق و کامل) استفاده کردم ولی در مقابل سهمی کم میاره مثلا تابع ایکس به توان 2 رو در نظر بگیر… ببین چه انحنایی داره منظور من اون انحناست… این انحنا در مرکز همونجایی که پایینش نخ رو وصل میکنی(قله پل) اونجا خیلی تنش اعمال میشه… باید اونجا و تکیه گاه رو تقویت کنی

      از ساخت خرپاهای فضایی اجتناب کن چون وقت ساخت بالایی میگیره و اجازه تست کردن رو به شما نمیده
      سعی کن تا اون موقع حداقل چند تا پل تست کنی، برای گرفتن یک نتیجه خوب باید این کارو انجام بدی
      خب پل هارو معمولا اول به صورت صفحه ای میسازند بعدا این صفحات رو به هم متصل میکنند. برای این کار اول پلات طرح پل رو برو بزن تا مجبور نباشی چند ساعت برای کشیدن طرحش زمان بذاری برای کشیدن اون طرح هم میتونی از نرم افزار های طراحی مثل اتوکد یا کتیا استفاده کنی. طرح رو که کشیدی بیا روی یک میز پهن کن و اگر بتونی که روش کاغذ شیرینی از اونایی که خیلی نازکه بذاری که خیلی خوبه این وری به هنگام چسبوندن قطعات طرح اصلی هیچ اسیبی نمیبینه و قطعات ماکارونی هم به طرح نمیچسبن…حتما از ماکارونی های لوله ای تک ماکارون استفاده کن سعی کن پل رو قوسی یا مثلثی شکل بسازی تکیه گاه ها رو تقویت کن. برای اعضای شعاعی وسط که قراره بار نقطه ای رو تحمل کنه تعداد مناسبی در نظر بگیر…. نکنه از این قسمت ببره…. توجه داشته باش که برای چسبوندن اولیه حتما از چسب ام دی اف استفاده کن و برای بعدش میتونی از دوقوقلو برای استحکام بیشتر هم استفاده کنی گر چه من اصلا توصیه نمیکنم چون وزن چسب هم خیلی میتونه تاثیر بذاره همون ام دی اف خیلی توپه
      از حرارتی سعی کن اصلا استفاده نکنی مگه توی نقطه اتصال نخ که بخوای یکم کشش نخ ها رو دمپ کنی
      حرارتی هم ماکارونی رو در نقاط اتصال میپزه و هم سنگین میکنه سازتو
      ماکارونی ها رو حین اتصال خوب سوهان کاری کن تا نقاطی که بهم چفت میشن فارسی بر شده باشند تا بتونن بیشترین بار روتحمل کنن.برای قرار دادن ماکارونی ها روی طرح و چسبوندن اونا به هم از چسب کاغذی برای نگه داشتند موقتی اونا روی سطح کاغذ استفاده کن… سوهان کاری میتونه ماکارونی ها رو در نقاط چسب کاری طوری به هم متصل کنه تا نیروها خیلی خوب توزیع بشند…
      اینا همه دستت میاد به شرطی که چند تا پل بسازی ولی اینو یادت باشه برای هر طولی که میخوای پل بسازی زیاد دست دست نکن سریع شروع کن تا تست کنی باید خودت قبلش ببینی تا بدونی چه خبره
      نخ رو هم حتما بالانس کن تا یکطرف رو بیشتر از طرف دیگه نکشه

      برای تحلیل نرم افزار های زیاد هست ما خومون با
      Sap 2000
      کار کردیم اما یکم برای شما سنگینه به نظر بنده با
      Masstruss
      کار کنی خیلی خوبه درسته یکم اذیت میکنه ولی راه میبره اینم یاد داشته باش سعی کن بیشتر به تحلیل نیرویی بپردازی تا تحلیل تنش
      چون شما جنس دقیق ماکارونی رو نداری برای همین یکم گیج میشی
      توی اینترنت یکم سرچ کنی ممکنه نرم افزار های بهتری هم گیر بیاری
      برای تحلیل خرپا
      اینا چیزایی بود که الان به ذهنم میرسه
      برات آرزوی موفقیت دارم انشالله که درسایه تلاش و توکل به خدا بتونید پیروز بشید
      برای ارتباط بیشتر لطف کنید یکم در باره فعالیت هایی که کردید توضیح بدید تا بدونم در چه سطحی هستید….و دیگر اینکه از طریق ایمیل ارتباط داشته باشید

  16. آوریل 27, 2010 در 11:19 ق.ظ.

    دوباره سلام ببخشید که بازم مزاحم شدم
    طول پلهایی که توی این مسابقات شرکت می کنن 50 سانتیمتره و حدوداً 105 تیم در اون ثبت نام کردن و فقط می تونیم در تا ماکارونی رو به هم بچسبونیم . راستی در مورد اینکه چطوری می تونم پایه ای پل رو محکم کنم و یکم درباره ی نحوه سمباده زنی هم توضیح بدین و اگه پل رو به صورت نیم دایره و با چند تا نیم دایره ی خرپایی شکل ( با یه رشته ماکارونی ) به هم وصل کنم ، پل می تونه وزن زیادی رو تحمل کنه . بازم ممنونم

    • آوریل 28, 2010 در 12:29 ب.ظ.

      سلام برای دریافت فیلم ها و باقی عکسها یک ایمیل درست بدهید. قادر به ارسال به وبگاه نیستیم.

  17. حمیرا
    آوریل 27, 2010 در 9:38 ق.ظ.

    سلام
    من اولین باره که توی مسابقات پل ماکارونی شرکت کردم و اطلاعات زیادی از نحوه ی برگزاری مسابقات ندارم ، مسابقه 15 همین ماه برگزار می شه لطفاً چند تا فیلم و عکس از نحوه ی برگزاری مسابقات برام میل کنید . ممنونم

  18. زرتشت
    مارس 19, 2010 در 5:21 ب.ظ.

    با سلام
    من دانشگاه سراسری بابل درس می خونم امسال اردیبهشت تو دانشگاهمون مسابقات استانی برگزار میشه منم هستم می خواستم کمکم کنی چون هرچی میگردن چیز درست و حسابی برای راهنمایی پیدا نمی کنم چند تا در خواست ازت داشتم.
    1.هر چقدر فایل و فیلم و عکس که می تونی برام ایمیل کنی.
    2.چه برنامه هایی رو برای این کار یاد بگیرم؟(منظور برنامه های کامپیوتر)
    3.نکاتی که می تونه برام مفید باشه رو بهم بگو
    می دونم در خواستام زیاد ولی از روی ناچاریه
    مرسی
    مازیار شریف
    maziar.1368@gmail.com

  19. مارس 18, 2010 در 12:10 ق.ظ.

    salam…babate rahnamaee ha va matlabe jalebet kheili kheili mamnoon…khastam bedoonam man mitoonam file tasvirie mosabeghat ro dashte basham?mamnoon misham

    • مارس 18, 2010 در 11:58 ب.ظ.

      سلام
      واقعا ممنون از شما
      درخواست شما اجرا شد
      فایل های تصویری به ایمیل شما ارسال شد

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه